Vasárnapi ebéd!és szalagos fánk,szalag nélkül,de gondoskodtam szalagról.Ime!!


Elhatároztam,hogy vasárnap mindenképpen sütök fánkot,mégpedig szalagos fánkot, de sajnos a szalag lemaradt,de irtam rá,igy nem érheti szó szegény fánkot! Na meg engem!!:):):):) Még soha nem sütöttem szalagos fánkot,csak túrófánkot,de ugye a kettőnek semmi köze egymáshoz.Anyu tökéletes fánkot szokott sütni,de Ő sajnos már nagyon idős,igy nem akartam zavarni a kérdéseimmel! Jobb ha gyakorol az ember!! Elöszőr ugy döntöttem,hogy egy nagyon népszerű gasztróbloggertől nézem a receptet,de mivel nincs nyomtatóm, csak a gépről tudtam volna követni a lépéseket,de a konyhába nem nagyon fért volna el ugy,hogy esetleg valami baleset ne érje,ezért, azt a receptet később próbálom elsajátitani!!
Igy Horváth Ilona recepteskönyvéből néztem a teendőket!!!!
Szalagos fánk.
A fánk a legkényesebb kelt tészta.Összeállitása,kelesztése és sütése nagy gyakorlatot kiván! na nekem ez nem volt! a nagy gyakorlat:):):):)!!!

Hozzávalók:
28-30 darabhoz: fél kg liszt,
2 dkg élesztő,
5 dkg porcukor,
5 dkg vaj,
2 tojássárgája,
1 pohárka rum,
késhegynyi só,kb.fél liter tej,
1 liter olaj vagy 1 kg zsir a sütéshez.
A lisztet langyositsuk meg,a helyiség,ahol dolgozunk,egyenletes meleg,huzatmentes legyen.A takaró kendő,a gyúródeszka szintén meleg legyen.
3 dcl langyos tejjel,az élesztővel,egy kanál porcukorral,3 kanál liszttel félsűrű kovászt készitünk. A többi porcukorral a tojássárgáját elkavarjuk,az érett kovászhoz adjuk,jól elkeverve hozzáöntjük a langyos vajat,a lisztet és annyi langyos tejet,amennyiben a sót feloldottuk,hogy lágy kalácstészta sűrűségű tésztát kapjunk.Fakanáll 20 percig verjük,vagy géppel dagasztjuk.A tetejét liszttel megszórjuk,letakarjuk és langyos helyen jó másfélszeresére kelesztjük. Utána lisztezett deszkára kiboritjuk,kezünkkel ujjnyi vastagra szétnyomkodjuk,vizespohár nagyságú fánkszúróval kiszaggatjuk,és gyengén lisztezett deszkán letakarva,még kb.fél órán át kelesztjük.Vigyázzunk azonban,hogy a tészta túl ne keljen,mert akkor nem lesz szalagos!( Az enyém valószinűleg túl kelt.
) A fánkot középforró bő zsiradékban,egyenletes tűzön sütjük. A zsiradék hőfokát próbafánkdarabbal próbáljuk ki.Ha túl forró a zsir,akkor hirtelen sül,és a belseje nyers marad,nincs ideje a növekedésre,nem lesz szalagos. A megkelt fánk felső része kerüljön a sütéskor alulra:egyszerre csak annyit süssünk,amennyi kényelmesen elfér,hogy helye legyen a növekedésre. A sütés kezdetén az edényt lefedjük,majd ha átforditottuk,fedő nélkül sütjük tovább.Szűrőkanállal szedjük ki tiszta papirosra, s még forrón vaniliás cukorral meghintjük. Melegen tálaljuk. A lehullott széleket összegyúrjuk,újrakelesztve kiszaggatjuk és utoljára sütjük.Legszebben sül az olajban,ami kevésbé szivódik be a tésztába.Igy könnyebb is.
Én a lehullott széléből készitettem a tekercset!!!
Mivel ez a fánkom nem lett tökéletes,na nem izre,hanem külalakra,igy a következő hónapban,ismét nekiállok!!!!Már csak pár darab van belőle!!!:):)
A másik kockában az ebédem látszik.Sütőben sült hús,mellette burgonya,és hozzá tésztasaláta!Ez az az étel amit nem tudok megunni,burg.hús,ami sütőben sül,együtt.
A tészta salátához,pennét főztem ki,főtt virslit,vágtam bele, csemege uborkát,tejföl,majonéz,összekevertem,egy napig hagytam hűtöben.
Jó étvágyat!!!

Megjegyzések